Klubben

Lerums Skid- och orienteringsklubb, eller som den oftast förkortas Lerums SOK eller LSOK bildades 1970 och har alltså hunnit fylla 50 år. Vi är cirka 275 medlemmar i klubben, varav ungefär hälften är aktiva som tävlande i orienteringslöpning.

Vi har genom åren i första hand satsat på ungdomsverksamhet och har stadigt ett stort antal ungdomar som tränar under god ledning. Under åren 2002 – 2004 fick vi  bevis på att ungdomssatsningen varit framgångsrik, då klubben vann Göteborgsdistriktets ungdomsserie tre år i rad. Även därefter har våra ungdomar fortsatt att placera sig i den absoluta toppen.

Vår verksamhet bedrivs huvudsakligen från vår klubbstuga i Härskogen, där det också finns såväl elljusspår och längre motionsspår som lämplig orienteringsterräng, framförallt för ungdomarna.

Vi har även träningsverksamhet på ett antal kartor på olika andra ställen i och utanför kommunen.

Varje vår anordnar vi nybörjarkurs för ungdomar samt ställer i ordning Naturpasset som är anpassat till den som själv vill ge sig ut i skogen för att leta efter orienteringskontroller. Man kan även komma in i vår ungdomsverksamhet genom särskild överenskommelse med våra ungdomsledare, exempelvis på höstkanten.

Tisdagar och torsdagar är träningsdagar och under vinterhalvåret brukar vi även ha träning på söndag förmiddagar. På tisdagar är det vanligtvis olika typer av löpträning som står på programmet, medan torsdagarna är vikta åt teknikträning, d v s riktig orienteringslöpning.